Om en vecka måste jag ha bestämt mig: årets bästa bok 2012

Jag har en vecka på mig att bestämma mig vilken bok jag tycker är årets bästa.
En vecka!

I december börjar nämligen Borås Tidning i vanlig ordning publicera kritikernas val av årets bästa bok, och innan dess ska jag ha valt ut en bok och skrivit en kort text om den.
Välja och skriva…

Förra året valde jag Gracie av Veronika Malmgren. Jag ler fortfarande när jag tänker på den och jag tycker fortfarande att det var ett riktigt bra val för 2011. Ibland kan ju saker man väljer verka lite konstigt i efterhand, som om man inte riktigt tänkte klart just då, eller i alla fall tänker annorlunda när det gått en tid. Man ser tillbaka med andra ögon. Men inte så med Gracie. Jag valde Gracie på instinkt förra året; ingen annan bok var ens i närheten av att försöka tränga sig in i den bild som dök upp i mitt huvud när orden ”årets bästa bok 2011” uttalades. Vilket egentligen är konstigt med tanke på att jag läste många bra böcker förra året: Belägring, De imperfekta, Snöängel, Grand final i skojarbranschen, Korparna

Men det kommer att vara svårare att välja i år. I år har jag recenserat långt många fler böcker än vad jag gjorde 2011. Och jag har verkligen gillat många av de böcker jag recenserat.
Men ingen bok har visualiserat sig så starkt som Gracie gjorde förra året.
Jag kan inte gå på instinkt 2012.
Utan måste tänka och därefter välja. (Oh, denna svåra intellektuella vånda med att tänka…)

Och alla böcker som jag inte hunnit läsa som ska vara så bra! Den omtalade Agaat, Sami Saids Väldigt sällan fin, Johannes Anyurus pappa-bok En storm kom från paradiset, Åsa Ericsdotters Äktenskapsbrott, Peter Fröberg Idlings Sång till den storm som ska komma, – ska jag hinna läsa dessa på en vecka och sedan bestämma mig? Det går ju bara inte!

Några har jag – de ligger i att-läsa-högen, men jag har inte hunnit läsa dem än. Några står jag i kö på till biblioteket, och det är jag riktigt arg på mig själv för. Jag kanske borde varit mer noga med att ställa mig i kö tidigare, jag borde kanske beställt recensionsex från förlagen till bloggen.

Ett år går så fort. Jag trodde jag skulle hinna…

6 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Läsande, Litteraturkritik

6 responses to “Om en vecka måste jag ha bestämt mig: årets bästa bok 2012

  1. Jag skulle ha tagit Torka aldrig tårar utan handskar. Inte ett så ovanligt eller överraskande val kanske, men det är den som har gjort starkast intryck inte bara på mig utan även hos mångamånga andra.

  2. Känner igen mig i din panik. Å andra sidan tror jag att man får läsa böcker som kom ut 2012 även nästa år…😉

    • Jo, läsa kan man ju alltid. Men en deadline är en deadline. Tänk om jag läser 2012 års bästa bok i januari nästa år? Paniken! Nämen alltså, det är ju halvt på skämt, men ändå lite allvar. Att välja årets bästa bok känns ansvarsfullt på något sätt. Och jag vill verkligen känna att jag gör ett bra och rättvist val. Men omöjligheten i att läsa allt som getts ut!

Kommentera

