Flera böcker om Dramaten och en recension på gång: Det känns konstigt att vakna i sin egen säng

Jag har under den senaste tiden blivit översköljd (nåja) av böcker som på ett eller annat sätt handlar om Dramaten. Två har jag läst själv, den tredje har min man läst. Det är In som en lamm, ut som en tigrinna av Vanja Hermele, Det känns konstigt att vakna i sin egen säng av Sophie Adolfsson och Börje Ahlstedts Från min loge på Dramaten.

Det är verkligen intressant att få tre så olika berättelser om denna nationalscen.

Vanja Hermeles bok handlar ju om teatern ur ett genusperspektiv på ett mycket torrt och sakligt sätt genom dramatiserade intervjuer. Och egentligen nämns ju aldrig Dramaten vid namn, även fast det går att läsa inmellan raderna.

Sophie Adolfssons bok – en riktigt bra bok som jag skrivit en recension om, men Borås Tidning ej publicerad än – berättar ju, bland annat, om Dramaten ur ett underifrånperspektiv som är både fascinerande och avslöjande: publikvärdens. Hon som ska serva och finnas till hands. Hon som befinner sig längst ner i hierarkin.

Börje Ahlstedts bok har jag bara hört berättas vissa delar ur, jag har också bläddrat och skumläst vissa partier. Också där är jag fascinerad över ett särskilt perspektiv. Jo: det manliga konstnärsgeniets perspektiv. Aaaargh! Fascinerad är jag också av en annan anledning: för att min svärfar, Jan Koldenius, faktiskt gick i samma klass på Dramatens elevskola som Börje Ahlstedt.

Men dessa olika perspektiv!
Det är så fascinerande.

Samma institution. Helt olika upplevelser. Som ett upstairs och ett downstairs. Ett klassamhälle i miniatyr. Makt och maktlöshet.

Det borde väl finnas fler händelser eller arbetsplatser eller fenomen som berättas ur olika perspektiv på det här sättet. Och då tänker jag egentligen inte på det uppenbara som krig och andra konflikter. Nej, det ska inte vara så svartvitt. Utan olika berättelser ur fler perspektiv som bara ger nya tankar. Det är så fascinerande!

Lämna en kommentar

Filed under Berättelser, Debutanter, Svenska författare

Kommentera

