Nu har jag äntligen sett Alla vilda – filmen om Birgitta Stenberg!

Åh, vad jag hade önskat mer av filmen med och om Birgitta Stenberg – Alla vilda.

För det är ju en jättebra idé: Birgitta Stenberg åker till Paris, Rom, New York och Carmel och träffar några av de – de som fortfarande lever kan tänka – som hon levde, älskade och knarkade med i början av 50-talet.

Återseenden! Kramar! Tårar! Sanningar!

Men vad jag önskat mig mer! För de pratar ju knappt med varandra förutom något enstaka ”vad vi drack!” eller ”jag saknar Chuck så!” eller ”du har fortfarande blå ögon!”.

Jag vet inte om det beror på dålig regi, eller på att de faktiskt inte vill minnas. Men faktum är att Birgitta Stenberg inte heller själv verkar så intresserad av att fråga eller leta efter undanträngda minnen hos sina gamla vänner; det är som om hennes böcker redan berättat allt så varför fråga en gång till?

Ja, jag hade nog önskat mig mer regi, en – synlig eller osynlig – reporter som kunnat ställa frågor till Birgitta och hennes vänner, närgångna och orädda frågor.

Typiskt scen från Alla vilda:
Birgitta och gammal kompis sitter på en bänk i Paris.
Birgitta: ”Vet du att ett av fyra svenska äktenskap slutar i skilsmässa efter fyra år?”
Kompis: ”Nä, det visste jag inte.”

Det duger inte!
Jag blir jättebesviken på sånt larv!

Som biografi fungerar den inte heller. Den är helt enkelt för snäll. Den handlar ju inte heller det minsta om Birgitta Stenbergs böcker eller författarskap.

Bra är dock Birgitta Stenbergs voice over. Utan den hade filmen varit ett enda stort magplask.

20121104-211728.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Film/foto, Svenska författare

Kommentera

