Augustpriset 2012 – inte en enda skönlitterär men en fackbok har jag läst, minsann!

Jaha?

Så är det att läsa årets Augustnomineringar.

Jag känner igen titlarna.
Men jag har faktiskt inte läst en enda av de skönlitterära böckerna. Istället en av fackböckerna.

Jag tror det aldrig har hänt, faktiskt.
Att jag så helt har missat årets nomineringar att jag inte läst en enda!

De skönlitterära nominerade är:
En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru
Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson
Sång till den storm som ska komma
av Peter Fröberg Idling
Springa med åror av Cilla Naumann
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg
Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg

Visserligen har jag Peter Fröberg Idlings bok hemma, den ligger i ”att-recensera-för-bloggen-högen”.
Visserligen älskar jag Sara Stridsberg.

Men de andra?

Vad hände med Havsmannen av Carl-Johan Vallgren.
Eller Åsen av Katarina Fägerskiöld.
Ön av Lotta Lundberg eller Mitt grymma öde av Carl-Michael Edenborg.
Magnus Dahlström?
Sami Said?
Karolina Ramqvists Alltings början?

I fackbokskategorin har jag läst David Lagercrantz Jag är Zlatan Ibrahimovic.
Och jag har gluttat i Katrine Kielos bok, men fastnade inte.

Nä.

4 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Sakprosa

4 responses to “Augustpriset 2012 – inte en enda skönlitterär men en fackbok har jag läst, minsann!

  1. Jag rekommenderar Jag älskar Manne.

  2. Anna Teichter

    Mmm, Havsmannen borde varit med. Men han, Vallgren, har väl fått priset förut om jag inte minns fel? Det kan man väl inte få två gånger, kanske? Men Ingenbarnsland har jag läst, jättebra. Härligt språk i.

  3. Har heller inte läst någon, inte i någon kategori. Zlatan har jag som ebok (på holländska!) som jag köpte till fotbollstokige sonen. Den har han faktiskt läst, han som inte läser böcker.

Kommentera

