Femtio nyanser av honom – mina samlade blogginlägg om hela romansviten

Jag säger som E. L. James sa i Skavlan:

”Femtio nyanser av honom är en roman in tre delar. Det går inte att bara läsa första delen och tro att man förstått hela historien. Man måste läsa alla tre böckerna för att förstå.”

Och jag tillägger:

”Att läsa bara första delen är som att bara se första akten i en teaterpjäs och sedan uttala sig om händelseutveckligen, personutvecklingen och slutet.”

För det är ju många som gör det; läser enbart första delen och uttalar sig hejvilt om backlash i feminismen, om det hemska i att unga kvinnor underkastar sig dominerande män, om sex där kvinnan förutsätts vara ett offer bara för att hon är oskuld.

Jag gillar det inte.
Det är att göra en för enkel läsning.
För Anastasia underkastar sig inte Christian. Inte alls.
Och hur kan det vara en backlash för feminismen att en tjej gillar en viss typ av sex? (En bok om ett framtida samhälle där alla tjejer sa att de gillade att bli smiskade ”för att det är så det är”, det är en helt annan sak.)

E. L. James sa i Skavlan också: ”It’s a love story. A fantasy.”
Och visst – det är en kärlekshistoria med förvecklingar. Det är en kärleksfantasi. Det är inte realism – ”på riktigt”. Det är en romansvit som lånat drag från många typer av litteratur – chick litt, thriller, romance, erotica och smält samman det till en helt ny populärlitterär genre.

Jag ska försöka sammanfatta mina tankar om hela serien någon gång, när jag fått lite perspektiv. Fram till dess länkar jag till alla blogginlägg om Fifty Shades-romanen här. (Jag vägrar kalla den trilogi från och med nu, för delarna måste läsas ihop.)

Mina blogginlägg om Fifty Shades, hittills:

13 juni: Halvvägs in i Fifty Shades

16 juni: Recension: Fifty Shades of Grey

9 augusti: Fifty Shades of Grey blir Femtion nyanser av honom

16 augusti: En bit in i Fifty Shades Darker

17 augusti: Alltså, Fifty Shades Darker är faktiskt lite… långtråkig

18 augusti: Recension: Fifty Shades Darker

19 augusti: Fifty Shades of Grey är ju Anastasia Steels kamp mot patriarkatet ju!

22 augusti: Fifty Shades of Grey och 9 1/2 weeks – fler likheter än skillnader

24 augusti: Äntligen fick jag veta hur det slutade i Fifty Shades

24 augusti: Anastasia Steele och the girl next door-syndrome

17 september: Måste litteraturen vara uppbygglig? Med tanke på Femtio nyanser av honom-debatten

God läsning!

Länk till bokens svenska webbsida på Norstedts förlag finns här.

1 kommentar

Filed under Erotik, Kulturdebatt, Recensioner

One response to “Femtio nyanser av honom – mina samlade blogginlägg om hela romansviten

  1. Pingback: Bok: Femtio nyanser av honom (Fifty Shades of Grey) | Chogoling

Kommentera

