Anastasia Steele – ”The girl next door”-syndrome

It finally dawned on me!
Hemligheten med Fifty Shades-triologin, alltså.

Jag har nämligen tänkt på, ända sedan jag läste sista sidan i Fifty Shades Freed vid lunchen idag, hur mycket jag kommer att sakna Anastasia Steele. Hon har liksom blivit en vän. Hon är rolig, omtänksam, fräck, smart, finurlig – helt enkelt någon jag har tyckt om att hänga med.

För jag har verkligen hängt med Ana hela sommaren nu. Följt hennes utveckling från ”den vanliga tjejen” som just skulle ta examen och ge sig ut i arbetslivet, men som utöver det fick en ovanlig pojkvän och massa äventyr. Jag har följt hennes våndor inför Christians hemligheter och kontrollbehov. Läst hennes sms- och mejlkonversationer. Druckit drinkar med henne och miss Kavanaugh. Jag har varit där. Inbjuden att dela allt med henne.

Det är också viktigt att Anastasia Steele just har alla de där ”The girl next door”-egenskaperna, den där vanliga tjejen med det hopplösa håret, som ändå lyckas få den hetaste killen på kroken. Det är just hennes vanlighet som gör att jag vill hänga med henne. Som gör att jag också kan känna mig vanlig, utan att skämmas.

(Och helt plöstligt ser jag framför mig en ung Anne Hathaway från den där Prinsess-filmen hon gjorde tidigt i sin karriär. Minns? En prinsessas dagbok. Henne hade jag också gillat att hänga med…)

2 kommentarer

Filed under Chick-litt, Erotik

2 responses to “Anastasia Steele – ”The girl next door”-syndrome

  1. Emma

    Nu har jag läst alla dina inlägg om dessa böcker och jag måste få läsa dom😀

Kommentera

