Fifty Shades of Grey är Anastasia Steeles kamp mot patriarkatet, ju!

Det finns många sätt att läsa Fifty Shades-triologin. Dels kan en läsare förfasas över de erotiska inslagen, kalla dem porr, man kan se Ana och Christian som representanter för en unken och förlegad kvinnosyn, där mannen ska dominera och kontrollera.

Men efter att ha läst Fifty Shades of Grey och Fifty Shades Darker väljer jag att göra en annan läsning.

Jag tycker att Fifty Shades kan läsas som ett slags motståndshandling mot patriarkala strukturer och mot sätt som kvinnor och män bör vara på.
För Ana protesterar ju. Hon ifrågasätter hela tiden det sätt som Christian vill att hon ska vara på. Och inte minst – hon får sin vilja igenom! Anastasia Steele uppfostrar Christian Grey till att bli en jämställd man. Han inser att det inte är hans plats att bestämma hur Ana ska gå klädd, hur hon ska arbeta eller vem hon ska träffa.

För Ana vill vara självständig. Hon vill inte göra som Christian tycker. Hon vill arbeta och göra karriär, hon vill gå ut med sina manliga vänner och ta en öl, hon bestämmer själv hur kort kjolen ska vara. Att påstå att det finns en förlegad kvinnosyn i Fifty Shades-serien är att göra en läsning där Christians tidiga vilja att kontrollera Ana osynliggör Anas ifrågasättande av hans patriarkala strukturer. I både Fifty Shades of Grey och Fifty Shades Darker går Anas ”Nej, jag går inte med på det” som en röd tråd. Visserligen får hon presenter: kläder, teknikprylar och en bil. Men i de stora betydelsefulla frågorna får hon faktiskt bestämma själv.

Också i det sexuella temat ändras spelreglerna från Fifty Shades of Grey: Christian avsäger sig sin rätt att dominera i Fifty Shades Darker. Nu får också Ana ta initiativet till sex, nu får också Ana leda. Ana får utforska sin egen sexualitet, hon får vara vrålkåt utan moraliska påbud. Ana blir en kvinna som kan tänka på sex och njuta av sex, i alla former, också som dominerad, utan att för dem skull bli undergiven i verkliga livet. Och gränser prövas och tänjs, där Anas ”Stop!” respekteras.

Jag väljer alltså att se Ana som en tuff och stark kvinna som står emot kraven på underkastelse från den hon älskar. Hon riskerar hellre kärleken genom att stå upp för sig själv, än att gå i Christians ledband. Jag älskar att hon får vara kåt och längta efter sex, utan att hon (hittills) måste straffas för det. Jag älskar att hon älskar sitt jobb och sina vänner och jag älskar att hon inte gör som Christian vill.

Det är den läsningen som jag väljer att göra. Jag väljer att höra Anas röst eka av tusentals kvinnors röster: ”Jag vill bestämma själv!”

Jag hoppas att den avslutande delen i triologin, Fifty Shades Freed, fortsätter i samma spår.

6 kommentarer

Filed under Chick-litt, Erotik, Kulturdebatt

6 responses to “Fifty Shades of Grey är Anastasia Steeles kamp mot patriarkatet, ju!

  1. Oj. Första gången jag hör att Ana säger emot och står emot. Har bara hört (och inte så mycket eftersom de flesta skäms lite) att Christian vill styra allt. Och att det är del av varför inte de som är vana vid bsdm inte känner igen sig. Dominansen skall inte gå utanför sexet, spelar ingen roll vem som är den dominante.

    Den unkna kvinnosynen är det jag har mest emot de här böckerna som jag inte läst. Men du säger den inte finns där.

    • Visst vill Christian bestämma och styra, så visst representerar han en unken kvinnosyn. Men Ana går ju inte med på det. Hon vill bestämma själv. Och förklarar hela tiden för Christian att han inte kan bete sig på det sätt han gör.

  2. Pingback: ”Fifty Shades of Grey” av E. L. James | TinaO

  3. Sara

    Håller inte med alls. Men förstår hur du väljer att läsa. Ja. Hon protesterar, men oror sig hela tiden för att han ska bli arg för att hon gjort något på egen hand, om han godkänner klänningen, vad de ska göra och vart de ska åka. Och hon accepterar för att inte förarga honom.

Kommentera

