Ska du bara läsa en bok, så ska du läsa:

Jag fick en fråga på Twitter från @7H33BORAS: ”om jag bara fick läsa en bok på ett helt år – vilken föreslår du då?”

Nej, det är naturligtvis omöjligt att välja bara en bok. Omöjligt!

Men jag kan välja fem. Och en novell. Mina favoriter. De jag alltid nämner i sådana här sammanhang.

Det kanske finns en gemensam nämnare i de böcker som talar till mig, de jag läser om gång på gång. De är inga storslagna familjekrönikor, de är egentligen inte heller några utvecklingsromaner. Några är polyfona, andra är enkla. Några språkligt strama, andra skrönelikt mustiga. Jag tror att det de har gemensamt istället är något undersökande, kanske till och med ibland vetenskapligt undersökande, utforskande. Och de har alla en slags gåta eller problem som kräver något av sina karaktärer som ger berättelserna ett tydligt driv och flöde mot en upplösning.

Så vilka är de då? Ja, de är böckerna på fotot nedanför. Och jag kommer att skriva en liten motivering för alla i varsitt blogginlägg under helgen.

20120811-140441.jpg

4 kommentarer

Filed under Boktipset

4 responses to “Ska du bara läsa en bok, så ska du läsa:

  1. Fasen vad levande och bra du gör din blogg! Fin och talande bild om böcker!🙂

  2. Hej du. Ser inte ut som jag läst någon av dem. Men du fuskar lite med att välja fem. Efter att läst alla dina krönikor, så skall jag välja en av dem och gå och köpa den under nästa vecka. Allt gott & trevlig helg🙂

Kommentera

