Litteraturen i mediesamhället av Ann Steiner

Jag hörde Ann Steiner för första gången i våras på en konferens i Göteborg för folk i mediebranschen – MEG. Då pratade hon om Litteraturutredningen tillsammans med bland andra Lisbeth Larsson.

Nu har jag hittat hennes Litteraturen i mediesamhället, en helt ny andraupplaga (första upplagan 2009).

Alla i bokbranschen ska naturligtvis läsa den här boken. (Förresten så kanske alla redan har gjort det och det bara är jag som är sen?) Ann Steiner går igenom hela branschen – författarvillkor, förlag och litteraturutgivning. Men det finns också kapitel om litteraturpolitik. Och om Läsaren! (Dit har jag dock inte hunnit än.)

Det är Studentlitteratur som gett ut boken. Mycket intressant läsning hittills. Om än kanske inte så mycket nytt för den som kan sin bransch.

Jag är särskilt nyfiken på vad som står om Läsaren. För även om jag är litteraturkritiker emellanåt, så är jag ju främst just Läsare.

20120801-152847.jpg

2 kommentarer

Filed under Bokbranschen, Boktipset, Vetenskapligt

2 responses to “Litteraturen i mediesamhället av Ann Steiner

  1. Fin blogg! Idag började jag läsa den här boken och känner likadant! Å andra sidan ska jag precis börja plugga förlags- och bokmarknadskunskap,så överskådligheten är ingen nackdel för mig 😉 Vad tyckte du om avsnittet om läsaren? Kolla gärna min nya blogg. /Bokdetektiven

Kommentera

