Vilken bokhöst det kommer att bli 2012!

Jag viker hundöra efter hundöra efter hundöra efter… Vilken bokhöst det kommer att bli 2012!

Jag ska, precis som jag brukar, sätta ihop en tio-i-topp-lista, men frågan är om jag inte får öka den till en tjugo-i-topp i år. Eller lotta. Fast det verkar orättvist, chansartat, godtyckligt.

Men vad göra? När alla dessa författare kommer med nya titlar?

Åsa Ericsdotter, Magnus Dahlström, Helle Helle, Karolina Ramqvist, Maria Ernestam, Lina Wolff, Jerker Virdborg, Alan Hollinghurst, Eva Franchell, Marie Norin, Nina Bouraoui, Anne Enright och Ian McEwan har skrivit nytt.

Sen kommer också Susanna Alakoski, Jeffrey Eugenides, Joyce Carol Oates, P.D. James och Elizabeth George med nya böcker.

På Sekwas utgivning, verkar David Foenkinos berättelse spännande. Och på Printz Publishing är jag nyfiken på Inbox (1) av Daniel Glattauer.

Av debutanterna är jag nyfiken på Susanna Lundin, Ia Genberg, Sophie Adolfsson och serietecknaren Nina Hemmingsson. För att inte tala om Carl-Michael Edenborgs debut som romanförfattare med sin bok om Händel.

Vad blir det? Tjugofem hittills, va?

Jag viker vidare. Tur att hösten är mörk och läsvänlig.

20120624-210954.jpg

2 kommentarer

Filed under Bokbranschen

2 responses to “Vilken bokhöst det kommer att bli 2012!

  1. Det är härligt när någon längtar efter det som skrivs, berättelser, påhittade eller sanna. Det att någon vill ta i en bok, bläddra i den, läsa, låta sig föras med av en berättelse – det är underbart. Och jag talar närmast om RIKTIGA böcker, inte elektroniska.
    Länge leve boken!

    • Länge leve berättelsen! säger jag.🙂 Och visst gillar jag pappersböcker bättre än de elektroniska, men det är en ren filosofisk hållning – vem skulle jag vara utan mina bokhyllor?😉

Kommentera

