Sträckläsarhelg i spänningens tecken

Åh, vilken sträckläsarhelg jag har haft! Och full av spänning, skräck och spöken. (Det går ju bra när rara svärmor Malin passar och leker med barnen. Jag har till och med fått lite sol på mina bleka ben…)

Först Titti Guldstrands Bida sin tid, som jag ska recensera för Borås Tidning (och därför inte tänker skriva mer om nu). Sedan Åsa Larssons Till offer åt Molok.

Den där hund-scenen i slutet. Det har pratats om den. Ja, men vad ska hon göra?

Sen kan jag tycka att det är lite tröttsamt att huvudpersonerna alltis ska utsättas för fara i det sista upplösande kapitlet. Det finns som återkommande tema i många nya deckare att förövaren måste utsätta huvudpersonerna för något slags livshot.

Finns det inte något annat spännande sätt att avsluta det hela på?

2 kommentarer

Filed under Deckare/Spänning, Svenska författare

2 responses to “Sträckläsarhelg i spänningens tecken

  1. Jag håller med dig om det där med slutet och fara för huvudpersonen. Visst har väl, till exempel, Rebecka Martinsson varit nära att bli dödad i varenda bok?

    • Jag minns faktiskt inte. Men jag tror det. Värt att kolla upp. Också i Ninni Schulmans senaste håller huvudpersonen på att gå åt… För att inte tala om hos Camilla Läckberg!

Kommentera

