Recension: Fifty Shades of Grey av E.L. James

På så många sätt är det här usel litteratur. Men jag älskar det! Och jag älskar det just för att det är så befriande uselt.
Det är Harlekindrömmen om den starke mannen med den mörka hemligheten som bara den rätta kvinnan, med sin kärlek och omsorg, kan omvända.
Det är lyxen, flärden, pengarna, de privata jet-planen och dyra presenterna – den rike mannen som tar hand om den fattiga kvinnan.
Det är den unga oskuldsfulla kvinnan (här är hon dessutom riktig oskuld, trots att hon är 22) och den något äldre och betydligt mer erfarna mannen.
Det var så längesedan jag läste den här typen av litteratur. Det fascinerade mig när jag var i tonåren, och tydligen fascinerar det mig nu också. (Min inre tonåring i alla fall…)

Men Fifty shades of grey är ju inte en vanlig romance-roman. Det ju det erotiska temat också. Mycket uttalat, på var och varannan sida mycket ingående beskrivet. Christian har ju vissa böjelser. Han vill dominera, slå, piska, binda fast. Han har ett ”Red room of pain” dit han tar kvinnor han skrivit kontrakt med och har ”safe words” med. Spänningen i historien mellan Anastasia och Christian är så: Kommer Anastasia gå med på att bli piskad? Eller kommer Christian gå med på att låta bli att piska Anastasia? Och till slut: Kommer Anastasias kärlek ”rädda” Christian så att han kan bli fri från sina böjelser och bli en ”normal” människa?

Jag rodnar mest hela tiden när jag läser om de sadistiska lekarna Christian långsamt prövar på Anastasia för att inviga henne i ”hans värld”. Och då är jag inte en person som rodnar lätt när det kommer till erotisk litteratur. Fast kanske är det mest min inre tonåring som rodnar till det som beskrivs. Mitt vuxna jag rodnar nog mest för att språket är så osexigt och fullt av klichéer. Att beskriva samlag i litteratur är nog det svåraste som finns – det finns ju bara ett visst antal verb och substantiv en författare kan använda, och E.L. James använder de mest fasansfullt klichéaktiga av dem alla. Allt beskrivs genom den 22-åriga oskuldens ögon och hennes utrop är på ett sätt stor humor. ”Oh, this feels so sexy!” och ”Holy cow, his hands are all over me!” får mig att fnissa. Nej, egentligen är det inte sexigt alls. Om än påhittigt.

Men det som ändå gör att jag fastnar är att jag faktiskt gillar Anastasia Steele. Hon har humor! Eller ”wit” snarare. Och det har Christian Grey också. Hon retas med honom. Han retas tillbaka. Och det är faktiskt den stora behållningen med boken – flirtandet och retandet dem emellan. Ibland i e-post- och sms-konversationer. Ibland på restauranger och vid Christians flygel… Och det där ”gillar han mig eller inte?”, som varje förälskad människa någon gång känt inför någon annan, det finns där hela tiden. Osäkerheten. Det att våga visa sig själv inför någon annan – ”kommer han/hon fortfarande gilla mig då?”
Det är fint på något sätt.
Och befriande enkelt och mänskligt.
(Fast med så usel prosa att det nästan är skrattretande. Men just i detta fallet står jag ut med det.)

Länk till bokens svenska webbsida på Norstedts förlag finns här.

Du kan också rösta på min recension i Norstedts och Twinglys tävling, så har jag en chans att vinna en resa till Seattle! Använd den här länken för att rösta.

20120616-094337.jpg

4 kommentarer

Filed under Boktipset, Erotik, Recensioner

4 responses to “Recension: Fifty Shades of Grey av E.L. James

  1. Pingback: Fifty Shades of Grey, Femtio nyanser av honom och lite om mina böcker dårå | Simona Ahrnstedt

  2. Åh, vad bra beskrivet!! Så rätt med dessa konversationer via mejl och sms. Deras dialog, på olika sätt. Det är det som är grundhistorien som får en att vilja gå vidare, få honom att erkänna att han gillar henne lixom!

  3. Pingback: Fifty shades of erotik – Fiktiviteter

  4. Pingback: Femtio nyanser av… Äsch, vem bryr sig?! « Books ABC

Kommentera

