Passa på att läsa lite? Tror inte det!

Egentligen borde jag ju passa på att läsa lite idag, när jag är hemma och vabbar med yngstingen. Men det är så skönt att bara ligga i soffan och bläddra och kolla på bilder. Och bara bilder.
Jag brukar faktiskt undvika att läsa reportagetexterna i inredningsmagasin. De är så bedrövligt lika varandra, helt enkelt, fulla med klichéer och floskler om inredningsfilosofier.
Jag begriper att bilderna är tillrättalagda och stylade bortom all igenkännlighet – inte en kudde ligger ju omatchad i soffan, inte en legobit ligger ju kvarglömd på golvet – men då står jag faktiskt inte ut med samma sak i text. Nån måtta får det vara med världsfrånvändheten.

Jag undrar så varför det måste vara så? Finns det inga berättelser om hus, inredning och människor som kan berättas utan klichéer? Eller ställs det lägre krav på texter i inredningstidningar?

Eller är det så att de flesta gör som jag? Bara kollar på bilderna?

20120612-115307.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Media/Journalistik

Kommentera

