Läsning pågår: Havsmannen av Carl-Johan Vallgren

Havsmannen är en sån där bok som jag egentligen inte vågar läsa färdigt.
För att den handlar om barn som far illa.
För att den nog inte kommer att sluta på ett bra sätt.
Tidigt i boken finns en riktigt vidrig mobbningsscen. Det är svårt att läsa. Jag känner att jag håller andan medan jag läser fort, fort för att det ska ta slut någongång.

Och ändå har jag ju tidigare bloggat om att jag inte gillar lyckliga slut. Det blir för tråkigt, för förutsägbart med Hollywoodskimrande slut där alla blir glada i solnedgången. Livet är ju sällan så att allt fixar sig till slut, eller att alla lösa trådar knyts ihop under de sista andetagen. (Å andra sidan är det kanske därför vi så gärna vi ha det så i många av våra berättelser?)

Jag är halvvägs nu i Havsmannen.
Får se hur det går…

20120529-162004.jpg

Läsning pågår på Buss 100.

Lämna en kommentar

Filed under Svenska författare

Kommentera

