Stör ej! Sträckläsning av Eld pågår!

Det är precis som när jag började läsa Cirkeln: jag börjar och kan inte sluta.
Kaffet kallnar i muggen, brödet jäser över, världen runt omkring blir diffus och ointressant. Och jag märker att jag svarar på tonåringsspråk när någon i familjen börjar prata med mig.
Åh, det är så bra!
Dimman som aldrig lättar, värmen som aldrig avtar, elekticiteten som svajar.
Men framför allt är Eld, liksom Cirkeln, pricksäker i den där tonårsångesten – vem man ska vara, vem man vill vara. Jag känner igen, och tycker det är så skönt att jag har blivit vuxen. (Och fasar för när mina egna barn ska bli tonåringar!) Vissa meningar vill jag också stryka under för att det är så på pricken!
Sen är ju historien med ”Positiva Engelsfors” helt fantastisk! ”Tänk dig frisk!” ”Bli ditt sanna jag genom positivt tänkande!”
Jag fnissar åt det, men med sorg i hjärtat. För det är så nära verkligheten: ”Det finns inga fattiga i Sverige!” ”Tänk dig rik!” ”Bara du vill, så kan du!”

Tänk så mycket som kan rymmas i en helt vanlig ungdomsfantasyroman!

20120521-193021.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Läsande, Svenska författare

Kommentera

