Bokcirkel: Våra kyssar är avsked av Nina Bouraoui

Jo, jag har ju startat en liten, liten bokcirkel och igår var det andra gången vi träffades.
Förra gången pratade vi kring Herta Müllers Flackland.
Denna gång var cirkelboken Våra kyssar är avsked av Nina Bouraoui.
Våra kyssar är avsked är egentligen ingen traditionell berättelse, utan mer reflektioner, scener, tablåer och minnen från författarens liv. Omkastade, i oordning (vi fann ingen ordning i alla fall), från tidiga barndomsminnen  i Algeriet till nästan nutida bilder från Paris. Eller Som Bouraoui själv skriver i inledningen: ”Jag har gått tillbaka till män, kvinnor, föremål och bilder som har skapat den människa som jag är.”

Med Våra kyssar är avsked är det första gången jag tar mig igenom en bok av Bouraoui. Jag har försökt några gånger med Kärlekens geografi, men inte lyckats helt. Av de andra cirklarna fanns det några som hade läst en eller flera böcker av Bouraoui, och de sa att de kände igen flera teman och platser i Våra kyssar från andra böcker.

Det är mycket åtrå i Våra kyssar, mycket nakenhet, mycket sökande efter en sexuell identitet och en konstnärlig identitet – ett konstnärligt seende. Men det finns en distans i texten, ett intellektuellt iakttagande, som om Bouraoui stod utanför sig själv och kyligt betraktade sig i situationer och händelser. Med den distansen kommer en viss känslokallhet. Jag tror jag beskrev det som att jag saknade ”kött”, att det inte var så ”köttigt”. (Mina medcirklande fnissade lite åt den formuleringen, men den tilltalar mig.)

Men visst har hon en särskild röst, Bouraoui. Boken är ju en räcka av aforismer, en ”riktig citat-fest” som en av cirklarna sa. Klokheter om åtrå, om kärlek, om kvinnor, om livet. Jag har twittrat meningar från den under #vårakyssar medan jag läst, det har jag bara gjort en gång tidigare och det var från Intimacy av Hanif Kureshi. Och det kanske är mer så man ska läsa dem – som betraktelser, aforismer snarare än en berättelse. Men berättelsen finns ju där, i mellanrummen. Men den är svår att få tag på.

Vi har ännu inte enats om vad vi ska läsa till nästa gång vi ses, men vi pratade om att röra oss kring kvinnliga, europeiska nutida författare, göra en slags Europa-turné, en Inter-rail. Vi talade om Elfride Jelinek, Tove Jansson, Juli Zeh, kanske någon dansk – Helle Helle?, finns det någon intressant nutida italiensk kvinnlig författare?

Nej, vi har inte bestämt oss än.
Men det brukar bli bra om Mathias får välja…

2 kommentarer

Filed under Boktipset

2 responses to “Bokcirkel: Våra kyssar är avsked av Nina Bouraoui

  1. De pratade italienskt i förra veckans Babel, bland annat om Valeria Parrella.

Kommentera

