Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman (och jag också!)

Åh, vad jag gillade Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman, denna lilla rara berättelse om Tom och Perfektionisten. Den är inte lång, inte sträv, inte full av motstånd. Den slinker lätt och enkelt ner och mättar akut läshunger, kittlar skrattgroparna som champagnebubblor kittlar näsan. Jag blir glad. Och slutet är… extraordinärt fyndigt!

Naturligtvis har jag gått omkring i någon dag nu och funderat på vad jag skulle kunna vara för superhjälte och vilka superkrafter jag har, det blir lätt så efter en sådan bok. Jag tänker:

Blocket-fyndaren
Varje dag scrollar hon igenom Blocket-appen efter nya fynd. Ena dagen är det en skinnsoffa, andra dagen en lampa med fem guldarmar, tredje dagen ett marmorbord. Allt stuvar hon in i bakluckan på bilen med samma entusiasm. Och visst får det plats! (Bakluckan är alltid magiskt stor.) ”Ett hem är inte komplett förrän alla möbler fyndats på Blocket!” är hennes motto. (Och med den takten hon har, är det inte långt borta.)

Jag-kan-optimisten
”Japp, det fixar jag”, säger hon med samma entusiasm oavsett om det gäller att skriva en B-uppsats i svenska på tre dagar, filma föreläsning utan att ha hållit i en kamera eller att tapetsera med mönsterpassning. ”Hur ska man annars kunna lära sig något?” svarar hon på frågan om varför hon utsätter sig för dessa utmanande prövningar.

Trasallergi-kvinnan
Trasallergi-kvinnan tror att hon är allergisk mot trasor. Hon kan därför inte ta en trasa i sin hand utan att instinktivt genast släppa den. Detta får till följd att borden inte blir torkade, hyllorna inte dammade, listerna inte rengjorda. Som tur är, är Trasallergi-kvinnan gift med Rentochfint-mannen, som ansvarsfullt torkar varje smutsigt hörn när Trasallergi-kvinnan bara bryr sig om ifall kniven ligger i rätt låda.

Jo, visst har jag några fina superkrafter att välja bland!🙂
Vilka har du?

Lämna en kommentar

Filed under Berättelser, Boktipset, Läsande, Recensioner

Kommentera

