Dags att revidera kriterier för en bra läsupplevelse?

För ganska exakt tre år sedan, när jag nyss börjat som redaktör på Bokcirklar.se, så funderade jag på hur en bok skulle vara för att vara en bra läsupplevelse. Då ställde jag upp dessa, ganska löst hållna, kriterier:

1. Jag längtar inte efter att börja på en annan bok istället.
2. Jag längtar inte efter att börja på en annan bok samtidigt.
3. Jag räknar inte hur många sidor det är kvar till slutet.
4. Stilen på språket är konsekvent.
5. Jag vill veta hur det går.
6. Jag börjar inte tänka på annat när jag läser.
7. När boken är slut känner jag en viss tomhet.

Jag funderar på dem nu igen, när jag snart firar ett år som litteraturkritiker i Borås Tidning. På ett sätt är de ju ganska raka och lättförståeliga. På ett annat sätt är de ju mycket förenklande.
En bok kan ju vara bra, trots att jag räknar hur många sidor det är kvar. En bok kan vara trist, fast jag måste veta hur det går ändå.

Jag måste ändå säga att jag gillar kriterium 7 allra bäst. Oj, vilken tomhet när jag läst klart Sara Lövestams bok för några dagar sedan! Bra böcker lämnar alltid en viss tomhet, en liten sorg att den är färdigläst. Å andra sidan var Trude Marsteins bok ruskigt bra, och den tyckte jag bara det var skönt att slippa, när jag läst klart den. (Recension på den kommer snart i Borås Tidning.)

Spåket är fortfarande mycket viktigt. Men det här med att jag inte ska börja tänka på annat medan jag läser. Hur tänkte jag där? Jag tycker jag ständigt tänker på annat och reflekterar medan jag läser numera. Kanske menade jag att jag vill bli uppslukad av berättelsen, indragen mellan sidorna?

Nä, jag kanske ska revidera mina kriterier?
Förslag?

3 kommentarer

Filed under Kulturdebatt, Läsande

3 responses to “Dags att revidera kriterier för en bra läsupplevelse?

  1. Anna Teichter

    Så medan du funderar på kriterierna igen ska jag komma med ett lästips För ett tag sedan efterlyste du roliga böcker, Nu har jag hittat en och jag hoppas att du gillar den med. Cool titel också: ”Hello Kitty måste dö” av Angela S. Choi. Jag minns inte hur jag sprang på den men det är bara stadsis som har den i kommunen. Synd, den förtjänar större uppmärksamhet än så. Skulle t o m förtjäna en liten recension i BT tycker jag.🙂 Nåväl. Jag funderar på vad den liknar. Funderar över om jag kanske känner lite samma känsla som när jag läste första boken om Bridget Jones. Inte lika hög skrattfaktor men den absolut bästa komiska bok, med en viss allvarlig underton, som jag läst på länge. Skulle t o m vilja säga: På åratal!

    • Åh, vilket bra boktips. Måste genast kolla upp. Finns den på bibblan?

      • Anna Teichter

        Japp, det gör den. Jag lämnar den på tisdag. Ring och ställ dig på kö. Om du inte hellre vill komma förbi i helgen. Minstingen kanske vill leka lite på lekplatsen i Annelundsparken. Eller har han kanske blivit för stor för lekparker?🙂

Kommentera

