Ofrivilligt dammtorkande av böcker pågår

Nämen, jag får skylla mig själv.
För några månader sen fick jag för mig att vi skulle tapetsera om i vardagsrummet. Och nu i veckan hade målarna äntligen tid att komma.
Så i söndags plockade jag ner alla böcker ur bokhyllorna och flyttade bokhyllorna till mitten av rummet; fem Billy-bokhyllor i ek, 60 cm breda med tillhörande boksamling. ”Slit och släp!”, som Caliban i Resan till Melonia skulle ha sagt.
Och idag var målarna klara.
Bara att flytta tillbaka allt igen.
Jo.
Jag blåste lite lätt på en av böckerna som vilade sig i soffan och ett damm av moln seglade ut i rummet.
Vad göra?
Antingen kan man ju ignorera sånt, ta ett djupt andetag och säga till sig själv: ”Det är bara lite damm, det finns naturligt i ett hem”. Eller så kan man börja damma.
Jag gjorde faktiskt det senare.
Det tog sin tid, men fördelen var att jag fick närkontakt med böcker jag glömt bort att jag hade och att jag sorterade in de nya fyndböckerna från Myrorna. Plus att jag hittade ytterligare en dublett jag inte visste att jag hade: Den långa flykten av Richard Adams.
(Tapeterna blev förresten jättefina.)

20120327-202055.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Läsande

Kommentera

