Recension: Tabula Rasa Hotels av Jonas Joelsson

Recensionen också publicerad i Borås Tidning 22 mars 2012

Före katastrofen är David Skoglund en superstjärna i reklamvärlden. En värld full av droger, där man knullar flera brudar samtidigt, där man lurar flickvänner, där ordet ”moral” är lika omodernt som ”kökkenmödding”. Efter katastrofen är David Skoglund full av ånger, ett mänskligt vrak. Någonstans har han kommit till insikt om något. Men vad? Och varför?

Först är jag inte alls förtjust i Jonas Joelssons berättelse om David Skoglund. Prosan är ojämn – ibland briljant rapp, ibland pratig, ibland helt utan gestaltning. Jag irriterar mig på strukturen i berättelsen – vartannat kapitel är ”före” och ”efter” katastrofen – och jag tänker ”vad är det för fel med att berätta ett skeende från början till slut?”. Efterhand dras jag dock in i miljöerna och replikerna från reklamvärlden, en värld som författaren Jonas Joelsson har god insikt i med ett CV förvillande likt huvudpersonen David Skoglunds. Berättelsen pressas framåt i fanatiskt uppskruvat tempo, bladvändarbegäret kickar in. Det hade inte kunnat berättas på något annat sätt: i parallella spår, samtidigt mot katastrof och upplösning.

Det centrala temat i Tabula Rasa Hotels är ensamhet. Den ständiga jakten på kickar, oavsett om det är nästa kvinna, nästa smarta reklamidé, nästa fix, gör reklammänniskan till en ensam jägare där alla andra är konkurrenter, också vänner. David Skoglund behöver kvinnor för att bota sin ensamhet. Det var längesedan jag läste en skildring av en så ensam man, som ständig söker bekräftelse hos kvinnor.  ”Kvinnan” är också både katastrofen, vändpunkten och lösningen i berättelsen.

Men spänningstråden runt Tabula Rasa Hotels, där David Skoglund blir tvungen att leka detektiv för att ro hem ett reklamkontrakt, är faktiskt helt onödig. Jag undrar om det är något som underhållningsförfattare får lära sig numera? Att det inte räcker med en enkel berättelse, det måste finnas något mer: en spännande gåta! Mitt svar: det hade räckt långt med enbart utvecklingsroman, som en skildring av den moderna stadens nya kreativa omoraliska klass och vad som händer med människan i det.