Jägarna på Karinhall, definitivt det snuskigaste jag läst någonsin!

På inrådan läste jag Carl-Henning Wijkmarks debutroman Jägarna på Karinhall. Ja, jösses! En orgie i sex, droger och rock ‘n’ roll, minus rock ‘n’ roll och istället plus Tyskland just före andra världskriget. Hur låter det?
Jag sträckläste den på två kvällar, kunde inte sluta, läste trots att jag borde släckt för längesedan.
Karinhall var Hermann Görings sommarresidens, och i Jägarna på Karinhall möts flera av dåtidems mäktigaste män för att göra upp lite världspolitik, spionera på varandra och ta för sig av de kvinnor som bjuds (Och det är många!) på alla tänkbara och otänkbara sätt.
Samtidigt får vi följa en norsk infiltratör som i egenskap av vilsesprungen olympisk maratonlöpare ska spionera åt engelsmännen och hitta hållhakar på Göring.
Han är inte särskilt skicklig, norrmannen. Det går faktiskt inte alls bra för honom.
Det går inte heller bra för alla de andra som är där för att spionera på Göring.
Det är stor humor.
Och däremellan: flera mycket ingående och ekivoka sexskildringar. Jag har faktiskt aldrig läst något så snuskigt, helt enkelt, (och jag har läst en del snusk!) och jag förstår att det blev rabalder när boken kom ut 1972.
Men förstå mig rätt: Jag älskade inte Jägarna på Karinhall enbart för snusket. Jag gillade den skruvade historien, den farsartade komedin, karaktärerna som tramsiga och fjamsiga fjollor som nästan alla oskickligt tar sig an sina uppgifter. ”Don’t mention the war!” vill jag skrika till dem, fastän kriget inte ägt rum än…
När jag googlade för att läsa lite om Jägarna på Karinhall, så dök det upp en artikel om att boken ska bli film!
Jag undrar så vilka skådespelare som skulle vilja medverka i denna orgie! Önskvärt av skådespelarna: ha komisk timing och samtidigt vara mycket naken.
Jojo.

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Läsande

Kommentera

