Varför jag måste äga många böcker när jag inte måste äga många kaffekoppar

Jag är ingen måste-ha-nya-grejer person. Jag behöver inte ha massa prylar omkring mig. Jag kan tvärtom få lätt andnöd när garderoben svämmar över av för många t-shirts eller när kaffekopparna travas på varandra i köksskåpen. Saker som jag köpt!
Vi har en osthyvel, en stekspade, en teflonstekpanna. Jag har gått i samma boots hela vintern. Jag har ett par blå jeans jag trivs i. Ett par svarta. Det är inte så att jag är fattig på något sätt, men det räcker. Gott och väl.

Men när det kommer till böcker…
Det är lite så jag skäms över mitt starka ha-begär.

Jag vill nämligen ÄGA dem!! Ha MÅNGA!! Jag får recensionsex, fyndar på Emmaus och Myrorna, köper till fullpris i boklådor. Det svämmar över, får inte plats!

Jag har verkligen undrat länge över denna diskrepans i beteende. Vad är det som gör att böcker är okej? Varför kan jag köpa och samla på böcker utan att känslan av onödighet fyller mig?

Är det för att läsupplevelsen är bestående? För att kaffekoppar kan slås sönder, jeansmodeller bli omoderna, teflonpannor repas men att det finns ett beständigt värde i läsningen?

Jag tror att det kan vara så. Konsumtion av läsning, av litteratur, av böcker är rimligare är slit-och-slänget av jeans och tishor. Jag blir inte lyckligare av ännu ett par jeans, men jag blir en bättre människa av att läsa.

Nu kan jag ju förståss låna böcker på bibblan, visst. Läsupplevelsen blir densamma oavsett om jag äger boken eller ej.

Men ändå – att gå i bokhyllan hemma och se på bokryggarna, minnas det jag läst. Att få ÄGA sina minnen och läsupplevelser. Det är något visst med det.

4 kommentarer

Filed under Läsande

4 responses to “Varför jag måste äga många böcker när jag inte måste äga många kaffekoppar

  1. N

    Känner igen mig och delar din uppfattning helt🙂

  2. Hög igenkänningsfaktor🙂 Jag tror du är något på spåren. Kläder, kaffekoppar och annat använder man, men böcker upplever man. Många gånger och hela tiden. Jag har aldrig tänkt att ”den där koppen drack jag ur när…” eller ”den där stekpannan fick jag av…” men med böcker är det helt tvärtom🙂

  3. Pingback: ..:: Spetsig.se – en bokblogg ::.. » Arkiv » Att äga böcker

Kommentera

