Booked – vilken cool idé!

Vilken cool affärsidé!
Jag kanske är sent ute, men det här verkar ju hur intressant som helst.
Att få läsa förlagens titlar innan någon annan, och sen tycka till lite.

http://www.booked.nu/

Så här skriver Booked själva på sin sida hur det går till:

”Under läsperioden, normalt en månad, lovar du att vid 2 tillfällen skriva en rad om boken på din Facebook, Twitter eller blogg. För att det ska fungera måste du tagga Booked i dina facebookinlägg och använda #booked+bokens titel på Twitter.

Efter det sammanställer Booked det som Bookedläsarna har skrivit och sedan skickar till förlaget.

Jag tror att det kommer att finnas ett stort intresse för detta bland landets bokläsare.
För det verkar som att det räcker med att ha ett Twitter- eller ett Facebook-konto för att få vara med. Man behöver alltså inte ha en bokblogg.

Sen får vi se hur många förlag som kommer att nappa på idén om att låta ”vilka som helst” läsa deras böcker och recensera. Kanske är det främst för de mindre förlagen som har svårt att få uppmärksamhet i dagspress och andra medier?

Men hur som helst – en cool idé!

2 kommentarer

Filed under Bokbranschen

2 responses to “Booked – vilken cool idé!

  1. Jag tog kontakt med Booked eftersom jag som egenutgivare på litet förlag inte har en chans att få mina titlar recenserade i tidningar. Tyvärr blev jag kraftigt avskräckt när jag fick höra att det kostar förlaget 46.000 kronor plus X antal recensionsböcker för att få vara med. Så jag tvivlar på att det här är till för de små förlagen – och de stora behöver knappast Booked.

    • Jösses! Nu undrar jag verkligen hur de tänkt. Som du säger är det nog för dyrt för de små förlagen, och de stora har ju sina egna kanaler. Det är bara att avvakta och se vilka böcker som dyker upp i Booked-sammanhang.

Kommentera

