Årets bästa böcker: 1. Gracie av Veronika Malmgren

Hur väljer man årets bok?
Är det bok man tycker är skickligast skriven?
Eller den bok vars berättelse berört en mest?
Ni som gillar min Facebook-sida har följt mina våndor inför detta beslut och vet också att jag gick på min instinkt och valde den som först ploppade upp i huvudet på mig när jag fick frågan ”Vilken är årets bästa bok?”
Ja, jag gick på instinkt, på magkänsla. Det var inte ett noga avvägt beslut. Inte veckor av grubbel och listor för/emot olika titlar. Men ibland så bara vet man. Det är som kärlek, som möten – man kan bara inte förklara vad det är som fångar. Men jag ska ändå försöka:

Årets bok är utan tvekan Gracie av debutanten Veronika Malmgren. För att det är en vacker och poetiskt precis bok om vänskap, tonår och uppbrott. Gracie är berättelsen om Klara och Penny. Klara är den svenska utbytesstudenten på väg hem. Penny är den amerikanska flickan som blir lämnad kvar. Gracie är bilen som ger dem frihet för stunden. För att dricka lite öl. För att smygröka några cigg. För att kanske, kanske få hångla. Bilen som det enda sättet att ta sig någonstans, bort från den amerikanska hålan i Kansas. On the road, men alltid tillbaka.
Att läsa Gracie är att vila med ett leende som minns. Språket är torrt och lätt. Det är de små gesternas bok – läsa mellan raderna om längtan efter att komma bort och att få komma hem och att den ena har alla möjligheter men den andra inga.

Årets bästa böcker: 1. Gracie av Veronika Malmgren

20111218-195213.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Boktipset, Läsande

Kommentera

