Läsa andras recensioner? Jag?

Jo, jag erkänner. Jag läser andras recensioner. Jag kan inte låta bli.

Jag gör det av pur nyfikenhet. Om andra recensenter har sett samma saker som jag i den bok vi recenserat. Om andra recensenter har tyckt samma som jag eller inte. Några gånger blir jag förvånad. De flesta inte.

Ofta tycker jag faktiskt att vi tycker rätt lika. Och vad beror det på? Är det för att vi recensenter faktiskt kan skilja bra litteratur från mindre bra genom år av lästräning? Kanske det.

Jag gör det också för att lära mig. Ofta tycker jag att genom samtal med andra som delat samma läsupplevelse så kan jag lära mig något, något som jag inte sett vid min läsning. Jag kanske inte direkt samtalar med en tidningsrecension, men det är ändå någon som läst samma bok, som tänkt till och formulerat sig på bästa sätt.  Det betyder inte att jag måste ändra min ståndpunkt om vi tycker olika, det kan till och med förstärka den ståndpunkt jag har.

Jag recenserade Eldvittnet förra veckan. Jag tror att jag var den enda recensenten som inte var förtjust. Visst, några nämnde, liksom jag, den grunda gestaltningen och det simpla språket. Men många tyckte att Eldvittnet var den bästa Keplerdeckaren hittills för att intrigbyggandet var enklare att förstå och historien var mer trovärdig.

Jag förstår tanken. Men jag håller inte med.

8 kommentarer

Filed under Läsande, Recensioner, Skrivande

8 responses to “Läsa andras recensioner? Jag?

  1. Jag tycker det är naturligt. Jag läser sällan recensioner för att jag ska få veta om boken är bra, jag vill läsa något intressant.

    • Vad menar du med ”intressant”, då? Att recensenten har skrivit en bra och läsvärd text som kan stå för sig själv? Eller att boken sätts in i ett litterärt och/eller samhälleligt sammanhang?
      Jag får nämligen för mig att ganska många läser en recension just för att veta om boken är ”bra” eller inte, att en recension mer och mer har kommit att likna ”boktips” liksom många filmrecensioner liknar ”filmtips”.
      Men jag kanske har fel?
      Jag försöker skriva något mer än bara ”tips” i mina recensioner, men lyckas inte alltid. Det är svårt.

      • Men om du märker att det är så, ett tips bara, slutar du inte läsa då? Särskilt om du redan läst boken. Det gör jag (oftast). Även om jag inte läst boken det handlar om.

        Håller med om att det går ditåt, men det är inte de texterna jag pratar om. En recension måste stå på egna ben med ett eget värde.

      • Jo, jag slutar läsa direkt. Du har rätt. Och också när recensenten använder recensionsutrymmet till att sammanfatta bokens handling. Det tycker jag händer allt oftare.

  2. Jag läser recensioner på båda sätten. Jag vill väldigt gärna bli rekommenderad en bok, få en ”garantistämpel” av en recensent jag litar på (det senare är viktigt och man lär sig efter ett tag vilka recensenter som befinner sig i ett liknande litterärt/språkligt universum som en själv. Det innebär inte att man läser en och samma typ av böcker, men att man är kräsen på liknande sätt vad gäller gestaltning, språklig höjd etc). Men, det kan också vara en ren njutning att läsa en recension av en bok som man kanske aldrig kommer att läsa men där recensionstexten i sig är en laddad och intressant betraktelse över boken, literaturen och ämnet den kretsar kring (Jonas Thente på DN levererar en hel del av de senare).

    • Jag gillar också Jonas Thente! Jag läste just hans recension av Huliganerna kommer på besök, eftersom jag recenserat samma bok för Borås Tidning och Smålandsposten. Vi tyckte väl ungefär samma, även om han kunde fördjupa sig mer eftersom han fått fler tecken att förfoga över, den lyckosten.🙂

  3. lena kjersén edman

    Undrar sa flundran varför du inte har BERNUR med bland de bokbloggar som du läser? Bernur = Björn Kohlström är också recensent i en tidning i Jönköping. Gillar du inte det Bernur skriver? Det gör jag!
    GLAD SOMMAR MIN KÄRA LÄSVÄN!
    önskar
    Lena

Kommentera

