Aldrig läsa om gamla ungdomssynder!

Helt plötsligt stod jag öga mot öga mot en gammal ungdomssynd.
Jag kan inte ha varit mer än 18-19 och jag minns egentligen inte varför denna starka kärlek uppstod då, för tjugo år sedan. Men vid åsynen av omslaget; de röda läpparna, namnet skrivet lite på snedden, kom minnet av en läsupplevelse så stark att jag rekommenderade boken till alla jag då kände.
Fanfan.
Klart jag lånade den. Började läsa genast.
Och nu, tjugo år senare, har jag hunnit halvvägs i en ganska högtravande och konstig kärleksförklaring som jag inte alls begriper. Men jag tror jag begriper vad som fångade mig på den tiden – mannen som åtrår kvinnan, som öser kärleksförklaringar, som uppvaktar, som måste stoppa händerna i byxfickan för att inte råka smeka, som måste kontrollera med stor vilja det han egentligen skulle vilja göra.
Mycket franskt.
Idag lätt löjeväckande.
Är det litteraturen eller jag som blivit äldre?

Lämna en kommentar

Filed under Bokfynd

Kommentera

