Vem är Kim Kolliander?

Jag har just läst ut Tivoli av Kim Kolliander. Jag ska recensera den för Borås Tidning. Jag blir inte klok på den, men på något sätt tror jag att det är meningen.

I alla fall har jag blivit mycket underhållen när jag läst samtidigt som jag hela tiden under läsningen funderat vem sjutton som ligger bakom pseudonymen Kim Kolliander. På något sätt tror jag att det också är meningen.

Bokförlaget Atlas säger man att förslag på författarnamn bakom pseudonymen är Martina Lowden, Björn af Kléen eller Alexandra Pascalidou. Det tror inte jag. Fast jag har gissat fel på pseudonymer förut. Då gällde det vem som låg bakom Hans Koppel. Där hade jag helt fel. Jag tänker inte ens säga vad jag trodde.

Men Kim Kolliander?

När jag läser kapitlet om Götztaff tänker jag på Carl-Johan Vallgren.
När jag läser 1700-talskapitlet tänker jag på Carina Burman.
När jag läser kapitlet om Cajsa tänker jag på Maja Lundgren.
När jag läser kapitlet om Niklas och Zhou tänker jag också på Maja Lundgren.

Det är något med den vassa humorn och intelligensen i texten som gör att jag… Jag kan faktiskt inte sätta fingret på vad det är, men det känns bekant. 
Det är något med humorn…

Nämn en författare som har vass humor och intelligens och vill gömma sig bakom en pseudonym! 
Ja, vem?

14 kommentarer

Filed under Läsande, Svenska författare

14 responses to “Vem är Kim Kolliander?

  1. Är det egentligen så viktigt att veta ”vem” som har skrivit boken?
    Jag läser Tivoli nu och njuter! Tycker att det är en het annorlunda bok jämfört med vad jag har läst tidigare🙂

    • Nej det spelar ju ingen som helst roll. Men det är en så speciell bok därför blir jag bara så nyfiken på vem som.. Jag är ju av den uppfattningen att en bok kan stå för sig själv, utan författaren.

  2. Maja

    Hej Annika, jag blir ju riktigt nyfiken – nej det är inte jag. Någonstans såg jag att det ska vara fyra olika författare. Det verkar som om det är rätt olika stil i de olika delarna? Jag ska ta och läsa Tivoli!

    • Asch, det hade ju varit kul om det hade varit du…🙂
      Men du har rätt i att det kan vara fyra olika författare, tanken har slagit mig, för det är verkligen mycket olika stil och berättarsätt i de olika delarna. Särskilt delen om Cajsa är intressant och rolig på många sätt och skiljer sig från de övriga delarna. Ah, du förstår själv när du läser den.
      Min recension publiceras i BT vilken dag som helst. Jag lägger ut den på bloggen då.

  3. Maja

    Är det fristående delar eller hänger de ihop? Ska bli kul att läsa din recension!

  4. Mati

    Malte Persson?

    • Om förslaget om flera författare stämmer, så kan han säkert skrivit den första delen. Men på något sätt får jag för mig att han är för pretto för ett sånt här projekt. Men jag kan ha fel…

  5. Maja

    Ciao Annika,
    Jag ska absolut läsa. Här skriver författaren själv (om du scrollar ner lite):
    http://www.arenagruppen.se.space2u.com/index.php?sid=2

    Först stod det faktiskt, precis efter mitt namn som tydligen flera gissat på, ungefär så här: ”det blir bättre och bättre! (men Pompeji-Maja i så fall, inte mygg-Maja)”. Vilket jag tyckte var lite roligt. Men nu har det tagits bort… Hehe, det tycker jag också är lite roligt. Vad det betyder har jag ingen aning om, kanske att författaren kanske tyckte det var pinsamt att ha avslöjat sin barnsligt stora entusiasm över att bli jämförd med Pompeji- Maja (även om jag själv värderar ”mygg-Maja” högre).
    Nämen, nu ska jag inte spamma mer… men det är lite kul det där med pseudonymer faktiskt…
    Morsning!
    Maja

  6. Anna Teichter

    Har inte läst boken ännu men jag tror inte att det är Lotta Lotass i alla fall. Fast det hade varit enormt kul.

    Hoppas att jag får den, boken alltså. Inte ens stadsbiblioteket visade något större intresse för att köpa in den när jag önskade den, och det var för länge sedan. De kanske ändrar sig med din recension, Annika.🙂

Kommentera

