Författare och förebilder och sånt som ger inspiration

– Har du någon förebild?

Frågan hänger i luften…

– Öhhh… svarar jag.

– Ja, någon författarförebild, för ditt skrivande?

– Ööööhhhh… svarar jag fortfarande.

Min vän ser lite brydd ut över min tvekan. Själv blir jag också brydd. Mållös. (Det är inte ofta jag blir det.) Jag vet ju vad jag gillar att läsa, jag vet att jag borde ha ett färdigt svar, men en förebild för mitt skrivande? En förebild?

– Öööööhhhh…

De enda förebilder jag kan komma att tänka på är de kvinnor som jag har hängande på affischer hemma i ateljén: Signe Persson-Melin och Sophie Calle. 

Signe: står och drejar, men det killar i näsan och med händerna fulla av lera kliar hon näsan med handloven. Samtidigt blundar hon. Det är vackert, fångat mitt i arbetets ögonblick med kameran. Affischen är från Röhsskas utställning.

Sophie: har projicerat en text över sin hals och sina skuldror – Prenez soin de vous. Älskarens avskedsbrev som hon lät göra en hel utställning kring med kvinnliga vänner och konstnärer som tolkade brevet. Affischen är från Louisianas utställning.

Två kvinnor, två konstnärsskap.
Det ena privat, det andra mycket självutlämnande.
Inte en författare så långt ögat når.

För att författare kanske gömmer sig bakom orden? För att orden inte syns, inte är visuella, inte blir en skål, ett fotografi, en utställning, en affisch?

Jag har ju förvisso en hel bokhylla full med inspiration.
Men inget som inspirerar mig så direkt  som en bild på en kvinnlig konstnär, fångad i skapandets ögonblick, gör.

Lämna en kommentar

Filed under Film/foto, Skrivande

Kommentera

