Tranströmer och det fantastiska med litteraturen

Så här minns jag det:
Det var på en av alla dessa föreläsningar. Vi hade redan gått igenom litteraturhistorien; namn för namn, verk för verk. Mycket rabblande, korvstoppande. Balzac. Shakespeare. Gilgamesh. Dickens. Nu var det dags för svensk poesi.
Vår lärare hette Carina. Hon var en mycket liten kvinna, spröd och rosenkindad. Alltid klädd i golvlång, vid kjol; alltid med ett skärp hårt åtdraget i den smala midjan; alltid i mormorskängor. Hon hade disputerat på Maria Gripes Skuggan över stenbänken, var fascinerad över det magiska i ljus och skugga. Av bilder förmedlade i språk.
Jag hör henne inleda föreläsningen. ”Nu ska vi tala om svensk poesi.” Jag har den gigantiska Svensk lyrik på bänken framför mig, börjar bläddra, hittar rätt sida, drömmer mig bort, börjar fundera på vad vi ska ha för tema nästa gång i radioprogrammet som jag då gjorde på studentradion med Helen och Jessy.
Då ser jag i ögonvrån hur Carina fäller ut sina händer, spretar med fingrarna och sätter händerna som stora älghorn på huvudet. Hennes väna, rosenkindade ansikte glöder. Ren lycka! Hon säger:
TOMAS TRANSTRÖMER!
och går fram och tillbaka framför oss i föreläsningssalen med händerna på huvudet och pratar om älgar, skogen, mossan, det gröna. Bilderna som ryms. Det förtätade. Att i några rader bara.
Det är glöden i Carinas ansikte. Händerna formade som älghorn på hennes huvud. Det är förmedlingen av litteratur som något fantastiskt, något brinnande som jag tänker på när jag tänker på Tranströmer. Till och med nästan 20 år senare.

Och dikten? Den heter Storm.

Om Tranströmer och Nobelpriset finns skrivet här på DNHär på Expressen. I Svenska Dagbladet.

1 kommentar

Filed under Läsande, Svenska författare

One response to “Tranströmer och det fantastiska med litteraturen

  1. Ulrica

    Åh, det hade jag glömt! Eller i alla fall stoppat långt, lång nere i minnessäcken. Tack för att du påminde mig om det ögonblicket. Och om Carina🙂

Kommentera

