Böcker som samtalar!

Hur många berättelser finns det? Hur många varianter på samma tema kan det finnas? Kärlek? Död? Hat?
Lena Kjersén Edman har skrivit en bok om intertextualitet – Böcker som samtalar. Det handlar om texter, böcker, där författare som inspirerats av andra: att knycka helt frankt, eller göra nytt på ett begåvat sätt.
Många författare inspirerar andra författare att berätta historien på nytt, som Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, där både Kerstin Ekman och Bengt Ohlsson skrivit en annan version av berättelsen. Michael Cunningham inspirerades av Woolfs Mrs Dalloway och skrev Timmarna, Kerstin Ekman inspirerades av Eyvind Johnsons Krilon-serie och skrev Gör mig levande igen.
Men det finns andra sätt att knycka på. Det senaste exemplet är Axolotl Roadkill, där författaren samplat olika texter från andra böcker, från bloggar och skrivit ihop en ny historia av dessa texter.
I Böcker som samtalar finns fler exempel.
Men visst är det häftigt? Att romangestalter kan få nytt liv igen!

20110923-143821.jpg

4 kommentarer

Filed under Bokmässan, Läsande, Sakprosa

4 responses to “Böcker som samtalar!

  1. Jag gillade ”Böcker som samtalar” supermycket när jag läste den i vintras, och den återkommer ofta i tankarna. Lena K E är så bra på att förklara saker och ting, och nu känner jag ofta att det blir så himla tydligt hur olika litterära verk kopplas samman under läsningen, ibland avsiktligt av författaren, ibland kanske bara i min hjärna. Häftigt tycker jag, särskilt när de gamla folksagorna hoppar fram mellan sidorna i en helt ny bok.🙂

  2. Ulrica

    Ja, det är häftigt. Vi läste Mordets praktik i bokcirkeln för inte så länge sedan och det blev en intressant diskussion.

  3. lena kjersén edman

    Tack Annika och TinaO, jag är så himla glad över att vi bokvänner samtalar med varandra OM litteraturen och I litteraturen.
    Boken om intertextualitet, covers och kärlek hade jag absolut inte kunnat skriva utan hjälp av underbarar medläsare i Sveriges absolut bästa forum när det gäller bokdiskussioner:

    Bokcirklar

Kommentera

