Rut Hillarp, Kerstin Thorvall och erotiken på en bokmässa

Det är vilar något erotiskt över en bokmässa. En hel bransch som sätter på sig sina finaste klänningar och kostymer; som fixar håret, sätter på läppstift och rakvatten för att hänga på mingelpartyn och boksläpp i montrar och barer… Alla är glada, det är festligt, man träffas nya och gamla och utbyter blickar och erfarenheter, glömmer och kommer ihåg. Förra året hade jag ett mycket trevligt samtal med Mikael Niemi. Det har han säkert glömt. Förrförra året träffade jag Hans-Olov Öberg på Piratförlagets montermingel. Det har han inte glömt. Förra året debatterade jag bibliotekarien och skönlitteraturen på biblioteket. Det har jag inte glömt. (Inte bibliotekarierna heller…) Men framför allt handlar ju mässan om böcker. Ja, det gör det! Det finns inget annat samtalsämne på dessa fyra dagar! Vem skriver, vem har släppt bok, vem säljer bäst, har ni sett, har ni hört, hur det går…?

Jag är mest av allt nyfiken på två erotiska damer som får var sin slags biografi nu i höst: Rut Hillarp och Kerstin Thorvall. Jag som nästan aldrig läser biografier. Men dessa två! Två erotiska genier, kanske? Kerstin Thorvall är en favorit sedan många år. Rut Hillarp är en ny bekantskap.

Rut Hillarps är skriven av litteraturvetaren Birgitta Holm. Kerstin Thorvalls är en bok med foton av Caroline Roosmark och text av Åsa Mattson. Både Rut Hillarp och Kerstin Thorvall är väldigt lite lagom. Inte lagom någonstans helt enkelt. Jag hoppas att de kan inspirera mig. Och är det några böcker som jag tänker hålla lite extra utkik efter på mässan, så är det just dessa två.

Jo, jag förbereder mig så gott jag kan för mässan. Jag har en fulltecknad almanacka med seminarier, boksläpp, mingel, möten, vänner, jag också. Kanske kommer jag också sätta på mig en fin klänning, höga klackar och läppstift, jag också. (Även om jag vet att en effektiv roll-on och sköna skor förmodligen är det bästa jag kan ha på mig.)

Men framför allt kommer jag att blogga från mässan, både med bilder och med texter, tankar, upplevelser. (Om Ifånen vill och nätet fungerar förståss.)

1 kommentar

Filed under Bokbranschen, Bokmässan, Erotik

One response to “Rut Hillarp, Kerstin Thorvall och erotiken på en bokmässa

  1. Och så fick jag höra av en vän att Kerstin Thorvalls bok var riktigt skräp, att hon slängde den i papperskorgen så fort hon ögnat igenom den. ”Läs var Kerstin själv skriver i sina böcker istället för denna smörja”. Jaha. Men jag vill nog bilda mig en egen uppfattning ändå…

Kommentera

