Recension: Drömmar av plåt av Jesper Högström

Jag undrar vad Jesper Högström vill berätta med Drömmar av plåt, för jag begriper mig inte riktigt på den.

Kanske vill han berätta om vår tid; hur svårt det är att vara människa där du måste vara lyckad, social och framgångsrik? Kanske är det en bok om vänskap på manligt vis? Kanske är det en bok om ensamhet? Kanske är det en bok om mäns svårigheter att ha relationer med kvinnor? Kanske är det en bok om att inte vilja ta ansvar?

Drömmar av Plåt handlar om Niklas. Han stör sig på andra, samtidigt som han avundas dem. Han brottas med ett ständigt dåligt självförtroende och det lilla han har, får han genom att se ner på andra. Niklas har en vän – Jonny. Men vänskapen mellan Jonny och Niklas är en sjuk symbios, där Jonny behöver Niklas att mäta sig mot, och där Niklas behöver Jonny som en hund behöver sin husse. Jo, Niklas har svårt med relationer till flickor också.

Historien berättas i två tidsplan: i dåtid när Niklas var tonåring och hans föräldrar skilde sig, och i nutid, där Niklas är student. Jag tror att det är meningen att jag ska förstå Niklas ensamhet i nutiden genom tillbakablickarna. Men Jesper Högström låter mig inte komma särskilt nära genom sitt fragmentariska sätt att berätta. Porträtten är undflyende och vaga och det finns en kylig distans som är obehaglig. Det finns inget varsamt reflekterande, bara kallt konstaterande. Det är helt utan mänsklig värme.

Jag tror tillslut att Drömmar av plåt är en berättelse om människor som inte når fram till varandra, hur mycket de än försöker. Och slutscenen gör mig förbryllad – att säga att man alltid ska komma ihåg, men att ändå veta att man inte kommer att göra det. Är det inte att aldrig lära av sina misstag? Det är ingen vacker bild av människans tillkortakommanden som Jesper Högström lämnar mig med på sista sidan.

Recensionen publicerad i Borås Tidning 17 september 2011.