Ny deckare: Djävulens tonsteg

Ja, nu har jag läst ut Djävulens tonsteg – den boken jag var på release-fest för i lördags.

Jag tänker inte ens försöka mig på att recensera den, eftersom jag läst den i lite olika versioner och undrar varför just det är borttaget och just det tillagt. Och så kan jag inte riktigt kan hålla isär författaren Hans-Olov mot vännen Hans-Olov heller för den delen. Men läs gärna Deckarhusets recension här. Den är bra. Eller Nisse Schermans här.

Djävulens tonsteg utspelar sig i Västerås 1978 och kunde lika gärna heta ”Mord i gosskör”, för det är det den handlar om. Det är en pusseldeckare – läsaren försöker tyda ledtrådarna samtidigt som lokaltidningsjournalisten och poliskommisarien. Vem har gjort det? Och varför?

Det är spännande hela tiden. Och trots att jag vet vem mördaren är (jag har ju läst berättelsen förut), så tycker jag ändå att det är spännande hela tiden. Men det är på de sista tio raderna det blir riktigt spännande, precis som Deckarhuset skriver i sin recension. Alla tror sig ha fått lösningen på gåtan, men…

Förutom själva mordgåtan, så gillar jag Hans-Olov Öbergs sätt att göra karaktärerna så vardagliga. Det futtiga i grälet mellan makar. Det härliga att få knack på flipperspelet. Pirret i magen när man ser någon man gillar.

Och så musiken! Ett mord i gosskör förpliktigar att författaren kan något om musik. Och ja – det kan författaren. Han har själv sjungit i gosskör och har så många instrument hemma att det knappt finns någonstans att sitta och dricka kaffe…

Djävulens tonsteg är första delen i en triologi, avslöjade Hans-Olov Öberg på lördagens releasefest. (Men det visste jag ju redan…😉

4 kommentarer

Filed under Deckare/Spänning, Recensioner

4 responses to “Ny deckare: Djävulens tonsteg

  1. De här numera mytomspunna tio sista raderna är ju ett fullständigt lysande marknadsföringstrick! Jag har inte läst boken än men jag är så nyfiken att jag håller på att spricka.

  2. Men jag vill bara påpeka att jag inte skrev dem som ett marknadsföringstrick, mer som en skön avslutning på historien.

Kommentera

