Guldfisk med fantasi

På mitt skrivbord har jag en ram med en liten bild på en guldfisk.
Och på bilden, bredvid guldfisken, står det: ”I am a bird”.

Va? Va?
Utger sig guldfisken för att vara något den inte är!
Va? Va?

Nej, det är verkligen inte så jag tänker.
Jag tänker:
”Fantasi, fantasi, fantasi!”

Varje gång jag tittar på den bilden så tänker jag att människan har fantasi, att vi kan bli vad som helst bara vi använder vår fantasi, att vi kan förflytta oss var som helst bara vi använder vår fantasi.

Guldfisken är frihet! Möjligheter!

Och att det är det som är så fantastisk med att läsa! Läsaren tar sig via fantasin genom texten till att förflytta sig var som helst, bli vad som helst, i vilken tid som helst. Frihet! Möjligheter!

Att vara författare måste vara världens tacksammaste jobb?
(Att vara läsare är inte heller så dumt, förståss…)

Lämna en kommentar

Filed under Läsande

Kommentera

