Så dumt, så dumt…

Nu har jag gjort något dumt.
Jag har börjat läsa fyra böcker samtidigt och så kan jag inte bestämma mig för vilken som jag ska fortsätta läsa.
Det blir så ibland.
Jag tror att det beror på att jag har för många böcker som jag vill läsa genast och så börjar jag på alla samtidigt i tro att jag kan läsa fyra böcker samtidigt.
Men det går ju bara inte.

Eller är sannningen snarare den att ingen av de böcker jag börjat läsa fångat mig just nu?
Är sanningen snarare den att jag skiter i Waldens skogsstuga, i Krauss stora hus-skrivbord, i erotiska långa kyssar, dragspel och norrlandsvägar…?

 Hjälp!
Är det så att stora lästorkan infunnit sig?
Jag vill bara inte tro det!

Kanske ska jag börja om från början med något helt annat? Med något jag känner igen, något jag läst förut, för att få fart på läsningen igen?

Jag får vända mig till en av mina husgudinnor och fråga om råd, tror jag.

Bodil! Snälla hjälp… (Får se om hon svarar…)

Bodil, Bodil... hjälp mig!

 

5 kommentarer

Filed under Läsande

5 responses to “Så dumt, så dumt…

  1. Böcker är som människor. Det finns många ointressanta halvfigurer, men så nån gång ibland träffar man på nån riktigt trevlig typ. Det är bara att fortsätta försöka.

  2. Om nu inte Bodil skulle se din fråga så kan jag ge ett råd som är nästan lika klokt som Bodils skulle varit: Ge nu det stora romanbygget med ett skrivbord i centrum en chans så är jag säker på att läslusten kommer flödande! Det går ej att motstås!

  3. Fyra böcker är mycket. Läser tre nu, en pocket, en inbunden och en e-bok. Funkar okej.

    • Fyra är verkligen too much. Men det är ju så: Jag fastnar inte direkt och börjar istället bläddra i en annan bok, och så fastnar jag inte i den heller. Så nu har jag lagt de fyra åt sidan helt och tagit något bekant istället: Tove Jansson. 😀

Kommentera

