Bokfyndar: Den långa kyssen av Henri-Pierre Roché

Jag har hittat ett nytt antikvariat! Det ligger ganska nära mitt jobb, jag tror det är i hörnet Kristinelundsgatan/Teatergatan, men jag har bara inte sett det förut.
Och vem kan gå förbi en låda där det står: ”Alla böcker tio kronor”? Inte jag.

Och jag fyndar igen: Den långa kyssen av Henri-Pierre Roché, En vinter i Stockholm av Agneta Pleijel och Högläsaren av Bernhard Schlink. Ett erotiskt tema, skulle jag kunna säga och det skulle vara helt sant, fast på mycket olika sätt. Den långa kyssen handlar om ett menage à trois mellan två systrar och en man, En vinter i Stockholm handlar om en man som älskar två kvinnor, Högläsaren handlar om en ung man som blir sexuellt upplärd av en äldre kvinna.

Främst är jag nyfiken på Den långa kyssen och författaren Henri-Pierre Roché.
Han debuterade med berättelsen om Jules och JimDen långa kyssen kom tre år senare. Båda berättelserna filmades av Francois Truffaut. Båda böckerna handlar om menage à trois – att tre personer lever och älskar tillsammans.

Jag har varit nyfiken på Henri-Pierre Roché ända sen jag läste Skuggan av R av författaren Johan Bergström. Den handlar om en dokumentärfilmare, Hannah, och hennes relationer. Hon går filmskola i Polen och fascineras av Roché eftersom hon också är en tredjedel av ett menage à trois, tillsammans med Martin och Sara. Skuggan av R är en roman som jag verkligen tyckte om när jag läste den, trots att jag inte trodde att den skulle vara så särskild. Jag läste den på rekommendation av en god vän och tänkte väl att: ”män kan inte skriva trovärdigt om kvinnor”. Men jag hade fel.
(Jag har skrivit mera om Skuggan av R på Bokcirklar.se här och här.)

Henri-Pierre Roché hävdade att verklig kärlek bara är möjlig om tvåsamhetens fängelse bryts. Och ja – det är mycket förening av kroppar i Skuggan av R, mycket konst, passion, film, måleri, tankar om människan och lusten. Jag läste Skuggan av R för nästan exakt två år sedan, när jag själv började skriva mina erotiska noveller och funderade mycket på passion, lust . Så kanske tyckte jag mycket om den just därför. Och kanske är jag just därför särskilt nyfiken på Den långa kyssen.

Och visst är det så med vissa berättelser: De är bra för att de berättas vid rätt tillfälle i livet.

Bokfynd!

Lämna en kommentar

Filed under Bokfynd

Kommentera

