Jungstedt – deckare – Gotland – semester

Mari Jungstedt har nyss släppt sin nionde deckare Det fjärde offret.

Jag hade inte tänkt att läsa den egentligen, men jag har ändrat mig. Varför? Jo, för att jag faktiskt ska åka till Gotland i sommar. Så deckar-lättköpt är jag just nu, haha. Och idag har vi dessutom bokat hotellrum på Furillen, där Jungstedt åttonde deckare Den farliga leken bland annat utspelar sig.

Nej, nej, nej, det var inte därför vi bokade hotellrum där, ön är vacker i sig själv utan deckarspår, och då skulle vi väl sovit i Eremitkojan om vi skulle vara hardcore-Jungstedtdeckarfantaster. Men det är något med de där steniga stränderna som lockar mig. Det karga, gråa…

Jungstedt har ju annars en egen hemsida som heter Jungstedts Gotland där man kan resa i deckarnas fotspår. (Nej, det planerar vi inte heller, vi kör nog rauk-safari istället…) Fast det är bara fotspår till de första sju deckarna, så Furillen finns inte med på den kartan. Jag tycker verkligen att det är märkligt att de inte uppdaterat sidan med de två senaste böckerna. Verkligen märkligt om sidan nu ska marknadsföra både böckerna och Gotland.

Jag ska i alla fall läsa om Den farliga leken innan vi åker, för att få lite Furillen-känsla. Egentligen har jag faktiskt lust att läsa om alla Jungstedts deckare nu när jag äntligen får åka till Gotland. Jag har tre av dem i bokhyllan. Och snart kommer alltså den nionde boken att dimpa ner i brevlådan.  Får väl låna eller pocketfynda de fem jag saknar.

Deckare är just annars sommarläsning för mig. Jag vet att bokbranschen försöker införa påskekrim inspirerade av våra grannar norrmännen. Men det tänker jag inte gå på! Deckare är sommarläsning. Punkt. Semesterläsning. Punkt. Vilket ju innebär att jag inte får läsa Jungstedt nya förräns i början på juli. Men hey!

Äsch… man kan väl få tjuvkika lite nästa vecka när den kommer i brevlådan…? Bara bläddra  lite…?

De tre Jungstedt-deckare jag har...

Lämna en kommentar

Filed under Deckare/Spänning, Länktips, Läsande, Svenska författare

Kommentera

