Ökendammig recension i Borås Tidning

Idag publicerades min recension av Aisha – de troendes moder i Borås Tidning. Tyvärr verkar min byline ha fallit bort i redigeringen, men det är jag som har skrivit den, jag lovar… 😉 

Jag kan väl säga, utan att på något sätt fara med osanning, att det är en av de sämsta romaner jag någonsin läst. Det är platta karaktärer som rör sig som klippdockor mot ökenkulisser och säger teatraliska repliker. Språket försöker efterlikna ett förenklat ålderdomligt sago- eller mytspråk.

Dessutom- för att vara en roman som handlar om islams födelse, så handlar berättelsen förvånansvärt lite om religion och förvånansvärt mycket om politiska ränksmiderier, makthungriga män och bloddroppande svärd.

Borås Tidning har ännu inte lagt upp den på nätet, men jag länkar till den så fort webbredaktionen gör det. (Och nu har de gjort det, läs mitt nya inlägg här.)

Recensionen i dagens Borås Tidning!

Lämna en kommentar

Filed under Debutanter, Recensioner

Kommentera

