Jane Austen och The Good Wife

Jag måste dela med mig av något jag läst alldeles nyss på en sida som heter Wierd Science. (Låt er inte luras av det konstiga namnet, för sidan handlar om film och TV-serier – berättelser alltså…)

Det handlar om berättelser som går igen. Och om hur man bygger kvinnliga karaktärer. Bland annat görs en jämförelse mellan Jane Austens Övertalning (Persuasion) och TV-serien The Good Wife. Och det är jätteintressant.

Jag tänker också på det jag skrev tidigare här på bloggen i inlägget Hur mår romanen? om TV-serien som den nya sättet att berätta vår tids historier, teve-romanen som genre.

Här är länken!

Lämna en kommentar

Filed under Länktips, Media/Journalistik

Kommentera

