Perfekt De imperfekta

Jag började läsa De imperfekta av Tom Rachman idag.

Jag kan bara säga: wow!

Den har legat etta på DN:s lista i några veckor nu, så det var väl oundvikligt. Inte för att jag brukar läsa alla de böcker som ligger etta på DN:s boklista, men det är klart att jag blir nyfiken.

Jag har läst knappt 100 sidor och är hittills djupt imponerad och tagen av de porträtt som Rachman målar upp. Ramberättelsen är att det handlar om en engelskspråkig tidning placerad i Rom, och de människor som arbetar där. Varje medarbetare har fått ett kapitel, ett porträtt. Däremellan så är det kapitel skriven i kursiv stil, som handlar om själva tidningen.

Visst handlar det en del om tidningsarbete och journalistik. Men mest handlar det om hur det är att vara människa. Om sorger. Om kärlek. Livet och döden.

Och det är rasande skickligt skrivet! Av en debutant, dessutom! De två första porträtten är helt igenom fantastiska, skulle fungera utmärkt som självständiga noveller. Jag är inte irriterad på något språkligt eller berättartekniskt hittills. (Jo, kanske lite på de kapitlen i kursiv stil som berättar om tidningen.)

Jag skiter väl i tidningen! Jag vill veta mer om människorna i den!

Jag hoppas att De imperfekta håller hela vägen. För ibland blir jag jätte-entusiastisk de första 100-150 sidorna av en bok, men tappar intresset när jag greppat stilen och innehållet i berättelsen. Och eftersom De imperfekta inte är en roman, utan mer som noveller staplade på varandra, så hoppas jag verkligen att jag ska få några överraskningar som håller läsintresset vid liv.

De imperfekta!

2 kommentarer

Filed under Debutanter

2 responses to “Perfekt De imperfekta

  1. Kul att hitta hit! De imperfekta ska jag läsa i sommar.

Kommentera

