Vänskapslånar Walden

Nu har jag bestämt mig vad jag ska läsa, nu när jag har läst ut Korparna. Jag ska nämligen göra något som de flesta gör ibland – läsa bok på rekommendation.
För i fredags var jag nere i backen hos goda vänner, som sa att: ”den här måste du läsa” och tryckte ett exemplar av Henry David Thoreaus Walden i min hand.

Walden är en berättelse som är över 150 år gammal, skriven av en ung man som bestämmer sig för att pröva att leva ett enkelt liv, utanför samhället. Han gör det och sedan skriver han en bok om det, simpelt uttryckt. Boken innehåller civilisationskritik, konsumtionskritik, mytologi och filosofi blandat med naturupplevelser. 

Det är fantastiskt att ha vänner att låna böcker av. Ofta har vi ju inte exakt samma smak, har inte samma referensramar, så det kan bli något som man själv kanske inte skulle ha valt, eller lagt märke till. Desto bättre, säger jag, som alltid vill lära mig nya saker, som inte vill fastna, som vill utvecklas. Och hur ska jag kunna göra det om det alltid är jag som väljer?  Nej, ibland måste jag få en bok tryckt i min hand med uppmaningen: läs den här!

Jag tror att Walden kommer att bli en annorlunda läsupplevelse. Det är ju ingen regelrätt roman, utan snarare reflektioner. Men språket ska vara fantastiskt, och så hoppas jag att jag ska få lära mig något. Jag tror också att det är en bok som det kommer att ta tid att läsa; att det är en bok som jag kommer att ha liggandes på nattduksbordet ett tag, läsa något kapitel då och då, men att jag måste läsa andra romaner samtidigt som motvikt. (Eller kanske Vogue Collection Fall/Winter 2012?)

Vi får väl se.

Thoreau 1817-1862. Dsquared 2011.

Lämna en kommentar

Filed under Läsande

Kommentera

