Det här med bokhögarna…

Jag vet inte hur det ser ut hemma hos er, men hos familjen K så förs en ständig kamp mot högarna. Bokhögarna. De bara dyker upp, som från ingenstans… Särskilt i köket. För det kan ju vara bra att ha något att bläddra i när man lagar mat till exempel. Eller dricker en kopp kaffe. Eller… ja, vad som helst faktiskt. Köket är också platsen där alla bokpaket öppnas, bibliotekskassar packas upp, och sen dröjer det några dagar tills böckerna hamnar där de ska –  färdiglästa i bokhyllorna på mellanvåningen eller i ”ska-läsa-så-snart-jag-får-tid-högen” uppe i ateljén.

Just nu är det tre bokhögar i vårt kök.

Just den där högen i trappan är särskilt lurig. Trapphögarna är det starkaste läsminnet jag har från Gunilla Bergenstens bok Familjens projektledare säger upp sig – hur en ask med kritor får ligga kvar i flera veckor i en trappa mellan två våningar för att mamman i familjen vägrar flytta på den och pappan säger: ”Men jag trodde att den skulle ligga där!”

Just nu är jag den pappan: ”Men skulle dom här böckerna inte ligga här…?

2 kommentarer

Filed under Läsande

2 responses to “Det här med bokhögarna…

  1. Jag vill inte ens försöka räkna våra högar. Men min värsta blev jag åtminstone av med när jag köpte en bokhylla till mina böcker på nattduksbordet.

Kommentera

